Wannes Cappelle van Het Zesde Metaal staat op het toneel en kijkt lachend in de camera, met een lege theaterzaal vol rode stoelen achter hem.

Wannes Cappelle: "Ploegsteert is een erezaak"

09.09.2025

De muziek van Het Zesde Metaal overstijgt het West-Vlaamse dialect. Met zijn poëtische teksten, doordrenkt met weemoed, bewijst frontman Wannes Cappelle dat emotie universeel is. Met twee concerten in Capitole Gent voor de boeg, vertelt hij over de nummers die hem het meest dierbaar zijn. Over hoe de liedjes een eigen leven gaan leiden bij zijn luisteraars.

Welk nummer van Het Zesde Metaal betekent voor jou het meest?

Wannes Cappelle: “Voor mij is dat ‘Ier Bie Oes’, van de plaat ‘Ploegsteert’. Het is nooit een single geweest, maar de tekst is zo associatief dat het heel vatbaar is voor interpretatie. Afhankelijk van hoe ik mij voel of in welke situatie we spelen, kan het andere betekenissen krijgen. Daardoor blijft het leven. Iedereen speelt het graag omdat het fris blijft.”

Ik dacht dat je misschien ‘Ploegsteert’ zou zeggen?

“We hebben ooit in het begin eens een tour gedaan zonder ‘Ploegsteert’. Dat voelde echt niet goed, dat gaat eigenlijk niet. Ondertussen hebben we misschien al tien verschillende versies gespeeld. Het is altijd hetzelfde verhaal, maar ik kan het elke keer weer oproepen.”

Wordt het nooit een routine?

“Ik probeer sowieso nooit op routine te spelen. Bij ‘Ploegsteert’ is het zelfs bij uitstek een nummer waarbij ik denk: ‘Je moet het nu vertellen, hier en nu, voor deze mensen’.” Zeker uit respect voor de persoon (wielrenner Frank Vandenbroucke, nvdr) over wie het gaat. Dat is voor mij een erezaak.”

Je zingt in het West-Vlaams. Is dat een drempel voor publiek buiten West-Vlaanderen?

“We spelen tot in Groningen. In Nederland zijn we nog altijd publiek aan het winnen. Deze zomer speelde ik zelfs voor IJslanders. Ze zeiden: “Je voelt de emotie, los van of je de woorden begrijpt’. Uiteindelijk gaat het erom dat je je overgeeft aan de muziek.”

Zijn er nummers van andere artiesten die je zelf graag had willen schrijven?

“Absoluut. Soms vertaal ik nummers naar het West-Vlaams. ‘You Are’ van Dolly Parton heb ik bijvoorbeeld vertaald naar ‘Gie Zijt’. Van Wilco, Radiohead of Eels vind ik eigenlijk nooit iets slecht. Stromae vind ik geweldig, en Angèle is een ongelooflijke zangeres.”

Luister je zelf veel muziek?

“Ik zet zelden de radio op. In de auto luister ik meestal niets. Dat zijn momenten waarop ik inspiratie krijg. Dan spreek ik een notitie of melodie in op mijn telefoon. Nieuwe muziek leer ik vooral via mijn kinderen kennen. Mijn jongste kan geen seconde zonder muziek.”

Wat komt bij jou eerst: tekst of muziek?

“Daar is geen regel voor. ‘Ier Bie Oes’ is ontstaan door wat akkoorden te spelen en er klanken op te zingen. Plots zong ik “Hier bij oes”, dat kwam gewoon uit mijn lijf, niet uit mijn hoofd. Dan zoek je uit wat dat kan betekenen.”

Zijn er nummers die heel snel ontstaan?

“Ja. ‘Ploegsteert’ heeft lang in mijn hoofd geborreld, maar toen ik wist wat het verhaal zou worden, was het op een uurtje geschreven. Soms vind ik ook oude demo’s terug die ik zelf niet meer herken.” (Lacht)

Hoe houden jullie het gezellig op tour?

“Samen eten is een belangrijk moment. Daarna maken we vaak een wandeling om even in de buitenlucht te zijn, te praten en tot rust te komen voor het optreden.”

Sta je dicht bij je fans?

“Na elk optreden signeren we. Dat is hét moment om verhalen te horen over wat onze nummers voor mensen betekenen. Soms krijgen die nummers totaal andere betekenissen voor hen.”

Wat is een van de meest bijzondere reacties die je ooit kreeg?

“Iemand stuurde me eens een tekst en ik dacht: Hier zit iets in. Een jaar later hoorde ik dat hij uit het leven was gestapt. Ik ben met zijn tekst aan de slag gegaan en met toestemming van de familie werd het ‘Stempel’. Begin dit jaar sprak ik zijn zoon van veertien, die me vertelde wat het nummer voor hem betekende. Dat was een heel intens moment.”

Waar kan je echt gelukkig van worden?

“Van mijn kinderen zien opgroeien. Onlangs kwam mijn zestienjarige zoon terug van een Erasmusweek in het buitenland. Hij was in die ene week zo veranderd en gegroeid dat de tranen over mijn wangen liepen van geluk.”

Wie Wannes Cappelle en Het Zesde Metaal live wil horen en zien, krijgt binnenkort de kans. De band staat op 22 en 23 oktober 2025 op het podium van Capitole Gent.

Terug naar overzicht